حماسه کربلای ۵ (راوی: یدالله ایزدی)

از ابتدای عملیات لشکر ۱۰ سیدالشهدا در تاریخ ۱۸/۱۰/۱۳۶۵ تا پایان عملیات کربلای ۵، این یگان مجموعاً ۲۱ روز در منطقه عملیاتی حضور داشت و در این مدت، طی ۶ مرحله به اجرای عملیات در نقاط مختلف منطقه عملیاتی پرداخت.

در این عملیات لشکر ۱۰ گردان از نیروهای پیاده خود را به کار گرفت. گردان‌های شرکت‌کننده در طول عملیات بین ۲ تا ۳ نوبت بازسازی شده و با طرح مانور مشخص، مجدداً به کار گرفته شدند.

لشکر ۱۰ سیدالشهدا در مرحله اول عملیات در منطقه پنج‌ضلعی و هلالی‌‌های شمالی جاده شلمچه با وجود بروز برخی مشکلات در ابتدای کار کاملاً موفق بود و تمامی اهداف تعیین‌شده را تصرف و پاک‌سازی کرد.

در مرحله دوم در غرب کانال پرورش ماهی به‌رغم تلاش‌های بسیار رزمندگان یگان، به علل مختلف ازجمله تغییر در مأموریت، ضعف شناسایی، مطابقت نداشتن نقشه و کالک با عوارض زمین و عدم هماهنگی‌های لازم درباره الحاق با یگان‌های مجاور و ضعف لشکر ازلحاظ امکانات ضد زره و… موفقیتی در تصرف مناطق موردنظر حاصل نشد. لکن درگیر نگه‌داشتن توان عمده‌ای از دشمن در این منطقه، موقعیت مناسبی را برای سایر یگان‌ها و فرماندهان سپاه فراهم کرد تا با تجزیه قوای دشمن، عملیات را به سمت ساحل رودخانه اروند بکشانند.

در مرحله سوم عملیات در غرب کانال پرورش ماهی، باوجود کمبود وقت و دیر ابلاغ شدن مأموریت، مقاومت سرسختانه نیروهای عمل‌کننده مانع دستیابی دشمن به پل کانال پرورش ماهی شد.

لشکر سیدالشهدا در مرحله چهارم عملیات در حاشیه شط‌العرب صغیر، به‌رغم تغییرات پی‌درپی مأموریت، ضعف ارتباط با یگان‌های هم‌جوار و موفق نبودن یگان‌های دیگر در تصرف کامل اهداف محوله، کاملاً موفق بود و ضمن تصرف مناطق تعیین‌شده خود، قسمت‌هایی از خط حد لشکر انصار الحسین در بیرون جزیره صالحیه و قسمتی از حد لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب در قسمت پل ارتباطی جزیره صالحیه با جزیره ام‌الطویل و حد لشکر ۱۹ فجر در جزیره صالحیه را نیز تصرف و پاک‌سازی کرد.

مرحله پنجم عملیات لشکر نیز کاملاً موفق بود ولی به علت ناکامی سایر یگان‌های مجاور و احتمال محاصره شدن، به‌ناچار از مناطق تصرف‌شده در سمت راست  جزیره صالحیه عقب آمدند.

در مرحله ششم عملیات لشکر، به علت شهادت فرمانده گردان عمل‌کننده و مجروح شدن معاونان گردان، عملیات در بیرون از جزیره صالحیه ناموفق ماند ولی بخش دیگر عملیات که تصرف مجدد بخشی از جزیره صالحیه بود، با موفقیت انجام شد.

ازجمله نکات بارز در عملیات کربلای ۵ نمایش روحیه ایثار و ازخودگذشتگی در بین مسئولان لشکر بود که همپای رزمندگان در خطوط مقدم صحنه نبرد حضور داشتند؛ نگاهی به اسامی و مسئولیت شهدا و مجروحان کادر لشکر  که همگی در خط مقدم و در درگیری‌ها مجروح یا شهید شده‌اند این حقیقت را به‌وضوح نشان می‌دهد.

در این عملیات بسیاری از مسئولان و نیروهای کیفی این لشکر که اکثراً از نیروهای باسابقه و قدیمی جنگ بودند؛ ازجمله: یدالله کلهر جانشین لشکر، سید حسین میر رضی مسئول طرح و عملیات، غلام کیان پور جانشین واحد اطلاعات – عملیات، مسئول واحد توپخانه و پدافند، ۳ فرمانده گردان و تعداد قابل‌توجهی از معاونان گردان‌ها، فرماندهان و معاونان گروهان‌ها و اکثر نیروهای کیفی و کادرهای اصلی واحدهای اطلاعات عملیات و طرح و برنامه به شهادت رسیدند و احمد عراقی مسئول اطلاعات عملیات لشکر، ۲ تن از مسئولان محورها، ۳ فرمانده گردان و درصد بالایی از نیروهای مؤثر واحدها و گردان‌ها مجروح شدند.

درمجموع از رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهدا طی مراحل مختلف عملیات کربلای 5، نزدیک به ۴۰۰ نفر شهید، ۱۳۰ نفر مفقودالاثر و حدود ۱۳۰۰ نفر نیز مجروح شدند.