درباره گردان شهادت

تیپ 27 محمد رسول‌اللّه در بهمن ماه 1360 به فرماندهی احمد متوسلیان تاسیس گردید. این تیپ بعد از عملیات رمضان به لشگر ارتقاء یافت و فرماندهی آن به شهید حاج همت سپرده شد و ایشان نسبت به سازماندهی و تشکیل گردان‌هایی با وظایف مختلف اهتمام ورزید که یکی از آنها گردان شهادت نام گرفت.
گردان شهادت برای اولین بار در عملیات والفجر مقدماتی به فرماندهی برادر صیاد محمدی تشکیل و در کنار گردان‌های دیگر لشگر انجام‌وظیفه نمود و پس از آن عملیات منحل شد.
مجددا برای عملیات بدر در سال 1363، یک گروهان مستقل با فرماندهی احمد پاریاب به صورت گروهانی تک‌رو به سازمان رزم گردان‌های لشکر27 محمد رسول‌اللّه افزوده شد. پس از عملیات بدر گروهان مستقل شهادت منحل گردید.
درنیمه دوم سال 1364 (چند ماهی مانده به عملیات والفجر 8 (فاو)) علی‌اصغر صفر‌خانی مأموریت پیدا می‌کند تا گردان شهادت را تشکیل دهد. گردان شهادت به فرماندهی شهید صفر‌خانی به صورت گردان پیاده تاسیس و در عملیات‌های والفجر8 و کربلای یک و پدافندی مهران انجام وظیفه می‌نماید. صفرخانی در عملیات کربلای یک به درجۀ رفیع شهادت نائل آمد.
پس از شهادت صفرخانی، جواد صراف از گردان مالک در نیمه دوم سال 13۶۵ مأموریت پیدا می‌کند فرماندهی گردان شهادت را به عهده گرفته و نسبت به سازمان‌دهی مجدد آن اقدام نماید. این گردان به فرماندهی شهید صراف در عملیات‌های کربلای 4 و 5 شرکت نموده و نهایتا جواد صراف در تاریخ 22 دی ماه 1365 در عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه به فیض شهادت نائل آمد.
سپس به دستور فرمانده محترم لشکر 27 (حاج محمد کوثری) فرماندهی گردان به اکبر عاطفی واگذار می‌شود که ایشان در ادامه عملیات کربلای 5 و مرحله تکمیلی این عملیات و همچنین عملیات کربلای 8، فرماندهی گردان را به عهده داشت و نهایتا گردان در اواخر مرداد ماه سال 1366 از سوی فرماندهی لشکر منحل گردید.
گردان شهادت لشکر27 محمد رسول‌اللّه از بدو تأسیس تا پایان جنگ با توجه به مأموریت‌های ویژۀ خود، شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی نموده است.
نهایتاً رزمندگان گردان شهادت بعد از دوران دفاع مقدس و با فرمان مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا حضرت آیت الله خامنه‌ای مبنی بر شبیه خوان فرهنگی دشمن، بنا به تکلیف خود در سال ۱۳۷۸ هیئت عشاق العباس ( شهدای گردان شهادت را تشکیل داده و به فعالیت‌های فرهنگی پرداختند. لازم به ذکر است این هیئت از سال ۱۳۸۳ بنا به دستور سردار کوثری فرمانده وقت لشکر توسط شهید احمد پاریاب و با معرفی هیئت امناء رسماً تأسیس و شروع بکار نموده است.